środa, 21 stycznia 2015

DIY szorstkie tabliczki

A właściwie "tabliczki szorstkie i gładkie" oraz "pary szorstkich tabliczek". Wyobrażacie sobie taki tytuł postu? ;-)


Są to pomoce Montessori kształtujące zmysł dotyku. Tabliczki mają za zadanie uwrażliwić palce dziecka poprzez kontakt z powierzchniami gładkimi i szorstkimi. Przygotowują do późniejszej pracy z szorstkimi literami i cyframi. Przeznaczone są raczej dla młodszych dzieci (3+), przygotowałam je głównie z myślą o S (i przyszłościowo V), N w ogóle się nimi nie interesuje.

Do przygotowania tabliczek użyłam pianki plakatowej (z ang. foam board) oraz papieru ściernego pięciu różnych ziarnistości - od grubo- po drobnoziarniste (moje firmy 3m, zależało mi na w miarę spójnej kolorystyce).

Tabliczki szorstkie i gładkie

To zestaw trzech tabliczek, w których powierzchnie szorstkie przeplatają się z gładkimi.


Pierwsza tabliczka - połowa powierzchni jest szorstka, połowa gładka
Druga tabliczka - naprzemienne pasy szorstkie i gładkie
Tabliczka trzecia - stopniowanie szorstkości; pięć pasów o różnej ziarnistości

Przed pracą z szorstkimi tabliczkami (i literami/cyframi) dziecko powinno umyć ręce.

tabliczka 1

Kładziemy tabliczkę na macie przed dzieckiem, szorstką powierzchnią u góry, gładką u dołu. Delikatnie przejeżdżamy opuszkami palców po powierzchni szorstkiej (z lewa na prawo), a następnie po gładkiej. Dotykając papieru ściernego, mówimy "szorstkie". Kiedy dotykamy gładkiej pianki, mówimy "gładkie".

tabliczka 2

Prezentacja analogiczna do tabliczki pierwszej.

tabliczka 3

Tabliczkę ustawiamy tak, by najbardziej szorstki papier znajdował się na górze. Przesuwając palcami po kolejnych paskach mówimy odpowiednio "szorstkie", "mniej szorstkie" itd.

Wariacją pracy z tabliczkami jest poszukiwanie powierzchni gładkich i szorstkich w otoczeniu dziecka.

Pary szorstkich tabliczek

Pary szorstkich tabliczek powinny być wprowadzone po tabliczkach szorstkich/gładkich. Zestaw składa się z pięciu par tabliczek, każdej pokrytej papierem ściernym różnej grubości (te same, co przy trzeciej tabliczce szorstkiej/gładkiej).

Zadaniem dziecka jest dobranie tabliczek w pary, poprzez dotykanie i porównywanie ich szorstkości. Najlepiej, by dziecko wykonywało to zadanie z zasłoniętymi oczami, żeby rzeczywiście dobierało w pary używając zmysłu dotyku, a nie porównując kolory papieru ściernego. Ale cóż... Gagatki zasłoniętych oczu mieć nie lubią, a jak same zamykają to i tak co chwilę podglądają. M.in. dlatego warto poszukać papierów zbliżonych kolorystycznie, by te pary nie były oczywiste na pierwszy rzut oka.



10 komentarzy:

  1. Czy to taka pianka?
    http://allegro.pl/pianka-moosgummi-pvc-30x22cm-6-kol-do-wyboru-i4965230451.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta mi wygląda na taką zwykłą piankę plastyczna (nie znam polskiej terminologii...). Ta nasza to foam board, taka pianka, jak do plakatów np się używa (coś takiego http://www.amazon.co.uk/Foam-Board-White-5mm--Packed/dp/B005BCL5AQ/ ) - nasza ma 5mm grubości, są też 3mm

      Usuń
    2. Dzięki, wybiorę się do Empiku i pooglądam :)

      Usuń
    3. Znalazłam! Po polsku to się nazywa płyta piankowa! Jak wrzucisz w googla, to szybko coś znajdziesz :-)

      Usuń
  2. świetne są i fajna prezentacja z opisem od razu!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super! Koniecznie musimy sobie takie sprezentować

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę to wykonać dla mojego synka , dzięki za inspiracje

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...